Symptomen & verloop

Wanneer het bloedverlies aanhoudt en je daarbij stolsels, stukjes weefsel en een vruchtzakje verliest is er sprake van een miskraam. Het vruchtzakje ziet eruit als een klein blaasje waar pluizige vlokken aan vastzitten. Omdat het vruchtzakje heel klein kan zijn, wordt het bij veel miskramen niet gevonden. Het zwangerschapsgevoel kan opeens veranderen of verdwijnen, maar dit hoeft niet.

Het bloedverlies bij een miskraam duurt ongeveer een week. Meestal gaat een miskraam gepaard met verlies van wat stolsels, een matige hoeveelheid bloed en weeënachtige pijn in de onderbuik, of pijn zoals bij een menstruatie. Bij toename van het bloedverlies zal de miskraam naar verwachting snel plaatsvinden; soms is er op dat moment kortdurend, zeer hevig bloedverlies. Is de miskraam compleet dan zal het bloedverlies en de pijn/krampen snel sterk afnemen of stoppen.

Als je weefsel verliest, hoef je dat niet te bewaren. Als je wilt kun je weefsel dat op een vruchtzakje lijkt opvangen in een glas met water, zo kun je het iets beter bekijken en eventueel aan ons laten zien. Het onderzoek van dit weefsel voegt voor ons echter weinig informatie toe.

Sommige vrouwen vinden het fijn om het weefsel een speciaal plekje te geven of een (klein) ritueel te doen. Als dit voor jou goed voelt, helpt dit bij de verwerking van de miskraam.

Het is wenselijk dat op het moment dat de miskraam in gang is, je niet alleen thuis bent of geregeld is dat je snel hulp kan inroepen. Als pijnstiller kan het beste alleen paracetamol gebruikt worden.

Het verdere verloop zal je moeten afwachten. Meestal houdt de bloeding na enkele dagen vanzelf weer op. Het herhalen van een zwangerschapstest is niet zinvol, aangezien de hormonen ook na een miskraam nog enige tijd aanwezig kunnen zijn.

Contactgegevens

Verloskundigenpraktijk Luna
Centrum voor Jeugd en Gezin
De Mulderij 1